Sider

søndag den 15. september 2013

Blomster

Elsker du også blomster? Det gør jeg, men jeg kan ikke passe dem. De dør altid for mig og jeg syntes det er trist at buketterne ikke holder særlig længe, så nu har jeg besluttet mig, at lave mine egne blomster, som holder længe og ikke dør fordi jeg glemmer, at vande dem :)

Det skal du bruge:

Kaffefiltre (brugte to til hver blomst)
Acrylfarve (har brugt rød og grøn)
Vand
Saks
Ske
Tallerken
Aviser
Skål
Wire


Sådan gør du:

1. Klip blomster ud af kaffefilteret. Jeg har lavet mine lidt aflange - se billede nummer to under her. Nu du er i gang med at klippe, så kan du lige så godt lave bladene også. Jeg lavede to forskellige. Det ene sæt kan se på billede nummer seks herfra og de andre har jeg desværre ikke fået taget billede af, men det er i lyse i buketten. De er halv størrelse af de andre og har en lille twist i toppen, som drejer lidt til siden.

Det første sæt var for at give buketten mere fylde, når den skulle vises frem og de andre var til at give lidt spil inde i buketten. Jeg har valgt at give dem to forskellige farver, da jeg syntes det var pænest.

2. Nu skal du til det der sviner allermest i hele denne process, nemlig farvningen af disse brune kaffefiltre (du kan også lave dem af hvide). Lig aviser ud i nærheden af hvor du farver blomster og blade, så du nemt kan ligge dem derover, når de har dryppet af.

 Jeg blandede lidt akrylfarve med vand i en skål og mixede det til det var godt flydende. Så dyppede jeg blomsterne i den røde væske - først den ene halvdel og så den anden. Derefter lagde jeg dem på kanten af en dyb tallerken til de havde dryppet af og så over på en avis. 


Som du kan se, så bliver de meget forskellige i design og farve, selvom jeg dyppede dem på samme måde alle sammen og i den samme farve, men det er kun skønt, at de ikke bliver helt ens. 


Nu gentager du samme process med de store blade bare med grøn farve. De her har ligget på en avis og på den måde fået dette skønne mønster - aner ikke hvordan, men da jeg tog dem op, så de sådan ud. Skøn variation. 

Når du nu skal lave de små blade mere lyse i det, så bland den grønne væske med mere vand. Nu mere vand, nu mindre grønne bliver de. Du kan justere det med at putte mere farve i, hvis du syntes de er blevet for lyse. 


Nu samler du fire blomster, så de ligger ovenpå hinanden, men ikke så de er ens. Lav dem forskudt, så bladende på blomsten kommer til at vende forskellige veje. Det gør den større og smukkere. Find midten og tryk ned, så du kan komme til at sno den rundt, som på billedet. Derefter sætter du wiren på, så den for en stilk. Du kan også bruge en grøn wire eller andet stabilt i grønt. Jeg har brugt denne, fordi jeg ikke kan se stilkene i min vase. 

Sno wiren godt fast om snoningen på blomsten og lav en lille stilk, så den nu kan være nede i vasen. Jeg puttede mine blomster ned i vasen lidt efter lidt, så jeg kunne bedømme hvor mange jeg skulle bruge til at fylde vasen ud med den tanke at der også kommer blade i senere. 


Nu til bladene. Du gør det samme med de store og de små blade med den ene forskel at der er 6 af de små blade i et bundt, men kun tre af de store per bundt. Fold dem, som vist på billedet. Først den ene side ind og så den anden side. 

 

Sno dem rundt lige som blomsterne og sæt wire på. 


HVis du ikke allerede har fået blomsterne og bladene ned i en vase, så er det nu du gør det. Tid til at designe buketten. Vasen er også selv lavet, se indlægget her. Jeg syntes at resultatet er blevet rigtig fint. Er meget godt tilfreds. 


Og lidt tættere på, så du rigtig kan se farverne og strukturene på blade om blomster. Tænk, at gamle kaffefiltre, som bare lå og samlede støv i en skuffe nu er blevet til smukt design i en vase :)


Lavet af PeacefulAngel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar